MIiR: dlaczego razem może znaczyć lepiej? (komunikat)

– MIiR informuje:

Pewnie nic Ci nie mówi określenie „działanie 1.3.2 Tworzenie sieciowych produktów przez MŚP Programu Polska Wschodnia”. Pewnie nawet nie wiesz czym są produkty sieciowe i o co właściwie chodzi. Pozwól, że wytłumaczymy Ci dlaczego współpraca popłaca.

Załóżmy, że masz firmę która produkuje lody. Mieszkasz na Mazurach i tam prowadzisz małą kawiarnię. Chcesz, żeby twój produkt wyróżniał się na rynku, przecież lodów rzemieślniczych jest teraz prawdziwy wysyp niczym grzybów po deszczu. Zastanawiasz się nad tym, co zrobić, żeby turyści przyszli właśnie do Ciebie. Choć wiesz, że twoje lody są najlepsze to ciągle kombinujesz ze smakami. Od zawsze pasjonowały Cię regionalne smaki, więc tworzysz takie, w których znajdą się nie tylko maliny z pobliskiego lasu, ale także cały pęczek ziół! Prawdziwym hitem są lody miodowe na bazie miodu z pobliskich pasiek. Trzeba przyznać – znasz się na rzeczy.

Jednak to Ci nie wystarcza. Jesteś ambitny, chcesz więcej. Znasz właściciela firmy, która organizuje rejsy żaglówkami. Wpadasz na pomysł, żeby razem stworzyć Mazurski lodowy rejs. Inwestujesz w pływającą stację lodową, do której cumować będą żaglówki z turystami. Częstujesz żeglarzy pysznymi lodowymi deserami w upalne dni, w dodatku bez konieczności schodzenia z pokładu! Co więcej, wasz lodowy rejs kończy się w salonie SPA! To właśnie tam zmierza każda wasza żaglówka, by na koniec zafundować zmęczonym gościom masaż lodem! Nie od dziś wiadomo, że zmęczone ciało do pracy najlepiej pobudza zimno. Dzięki współpracy z gabinetem odnowy biologicznej możesz to dorzucić do pakietu.

Tak więc, okazuje się że Twój pomysł na biznes to nie tylko prosta sprzedaż lodów, od której się zaczęło, ale to sprzedaż rozrywki na cały dzień. Wspólnie ze znajomymi od żaglówek i SPA proponujecie klientowi pakiet, z którego on chętnie skorzysta. Trafiliście w niszę i znaleźliście sposób na przyciągnięcie turystów. Dzięki lodowemu rejsowi Twój zakład sprzedaje więcej lodów, SPA ma więcej klientów, a organizator rejsów – atrakcyjniejsze wycieczki. I tak biznes się kręci.

Tak mogłoby to wyglądać, a jak jest w rzeczywistości?

Nie kupujesz idei lodowego rejsu? To pozwól, że przedstawimy Ci graczy, którzy są na rynku już od dawna i którzy z produktów sieciowych czerpią garściami. E-Skipass,czyli serwis umożliwiający zakup karnetu narciarskiego w wielu miastach Polski. Kupując karnet masz nie tylko możliwość przejazdu wyciągami, ale także możesz skorzystać z rabatów oferowanych przez podmioty współtworzące karnet jak np. hotele, restauracje czy inne ośrodki rekreacyjne. Jedna karta wielu możliwości, to także Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna: oprócz tego że jest okresowym biletem na komunikację miejską, to dodatkowo spełnia funkcję karty płatniczej! Poznańscy przewoźnicy przy współpracy z bankiem stworzyli uniwersalną kartę, która może odciążyć portfele poznaniaków.

Dzisiejszy klient chce kompleksowych usług i produktów. Kupując samolot do sklejania każdy z nas zakłada, że w środku znajdziemy już klej – dwóch różnych dostawców, jeden produkt. Jeśli chcemy sprzedać nasz produkt lub usługę, musimy myśleć kompleksowo, wybiegać dwa kroki przed klienta ale i konkurencję. Pakietyzacja usług to przyszłość, o której przedsiębiorcy powinni myśleć coraz częściej.

Produkt sieciowy, czyli właściwie co?

Pewnie już zauważyłeś, że wszystkie wyżej wymienione przykłady to jeden produkt, który tworzy kilka różnych podmiotów. Najprostsza i zarazem wyczerpująca definicja produktu sieciowego to: połączenie rozproszonych podmiotów, usług, atrakcji, miejsc czy obiektów w taki sposób, że utworzą one jedną markę. Twórcami takich produktów są zazwyczaj konsorcja (grupa współpracujących przedsiębiorstw).

Wchodzisz więc we współpracę z partnerami, którzy dostarczają konkretne rozwiązania i razem tworzycie produkt, który ma szansę na rynku. Rozumiecie, że żeby dać się poznać szerszej grupie klientów musicie działać wspólnie. Jak w naszym przykładzie – tworzycie atrakcję, w której wasze produkty i usługi w pakiecie dają klientom rozrywkę na cały dzień.

Program Polska Wschodnia – działanie 1.3.2 Tworzenie produktów sieciowych przez MŚP

Jeśli masz już pomysł na produkt sieciowy i do tego co najmniej dwóch partnerów, to warto byś zainteresował się naszym działaniem. Skierowane jest ono do tych, którzy planują swym produktem – wpisującym się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji – podbić co najmniej dwa województwa Polski Wschodniej. Brzmi strasznie?

A wcale takie straszne nie jest. Dla przykładu firma z Elbląga.

Przedsiębiorstwo Torfex, które korzysta z Funduszy Europejskich z Programu Polska Wschodnia, już wkrótce uruchomi „Krainę ślimaka”. To oferta przede wszystkim dla turystów z okolicy Warmii i Powiśla. Pomysł na pakiet jest prosty – wszystko kręci się wokół ślimaka. Odnowa biologiczna w SPA z użyciem leczniczego śluzu, restauracja z daniami ze ślimaka oraz zwiedzanie miejscowych atrakcji. Unikatowy sposób na spędzanie wolnego czasu, niekoniecznie w ślimacznym tempie.

Dofinansowanie z działania 1.3.2 możesz uzyskać na wiele rzeczy, np. na inwestycję w spójną infrastrukturę produktów sieciowych, rozwój aplikacji i usług opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych, czy opracowanie i wdrożenie jednolitych standardów funkcjonowania i promocji produktu.

Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych to aż 7 mln zł! Dlatego jest o co walczyć!

Fundusze Europejskie stawiają na współpracę

My wiemy, że współpraca kreuje możliwości. Ty też możesz się o tym przekonać sięgając po Fundusze Europejskie. 1 października 2018 r. ogłosiliśmy kolejny konkurs działania 1.3.2 Tworzenie produktów sieciowych przez MŚP, za miesiąc PARP zacznie przyjmować wnioski o dofinansowanie!

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ tnt/

Źródło: Centrum Prasowe PAP