UOKiK: KE i UOKiK zapraszają na konsumencki dialog obywatelski (komunikat)

– UOKiK informuje:

Europejska polityka konsumencka przynosi realne korzyści dzięki ważnym aktom prawnym regulującym prawa konsumentów, piętnując przy tym nieuczciwe praktyki handlowe i niedozwolone postanowienia umowne. W ten sposób gwarantuje europejskim obywatelom wysoki poziom ochrony. Rynek podlega jednak szybkim zmianom, dlatego też Komisja Europejska opracowała pakiet zmian w regulacjach „Nowy ład dla konsumentów” („New deal for consumers”).

Przed polityką ochrony konsumentów wciąż pojawiają się nowe wyzwania. Niedawne nadużycia na dużą skalę, dotykające konsumentów w całej UE, takie jak powszechne stosowanie przez banki nieuczciwych warunków umownych w umowach o kredyt hipoteczny, podważyły zaufanie do Jednolitego Rynku. Zapoczątkowało to debatę na temat tego, czy w UE funkcjonują odpowiednio silne mechanizmy, by skutecznie egzekwować przepisy dotyczące ochrony konsumentów i zapewnić rekompensatę poszkodowanym.

W ramach tej inicjatywy w 2018 r. w państwach członkowskich organizowane są dialogi konsumenckie, oparte na indywidualnym podejściu do poszczególnych krajów. Celem spotkań jest wyjaśnienie obywatelom, co Unia Europejska robi dla nich jako konsumentów oraz wysłuchanie ich opinii na temat tego, jak UE może lepiej rozwiązywać ich problemy.

Polska będzie gospodarzem obywatelskiego dialogu konsumenckiego 18 października 2018 r. (czwartek). Wydarzenie organizowane jest przez Komisję Europejską we współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zapraszamy do Centrum Nauki Kopernik (sali audytoryjnej), godz. 09.15-16.00.

Tematyka wystąpień dotyczyć będzie oczekiwań i głównych wyzwań z polskiej perspektywy w odniesieniu do trzech zagadnień: dyrektywy w sprawie powództw przedstawicielskich, dyrektywy horyzontalnej w sprawie zasad ochrony konsumentów oraz podwójnej jakości produktów. W wydarzeniu udział weźmie Zastępca Dyrektora Generalnego DG JUST Alexandra Jour-Schroeder, a także inni przedstawiciele Komisji Europejskiej, administracji rządowej, organizacji konsumenckich i biznesowych oraz akademicy i dziennikarze.

Program dialogu konsumenckiego (w załączniku)

Rejestrację prowadzi Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce poprzez formularz https://ec.europa.eu/poland/content/registration-form-6_pl.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny i decyduje kolejność zgłoszeń. Spotkanie prowadzone będzie w języku polskim i angielskim ? zapewniamy tłumaczenie.

Zachęcamy do zapoznania się z ulotkami informacyjnymi przygotowanymi przez KE m.in. na temat działań na rzecz konsumentów oraz korzyści dla konsumentów i przedsiębiorców.

Dodatkowe informacje: Wydział Promocji i Edukacji UOKiK Kinga Majewska 22 55 60 273 kinga.majewska@uokik.gov.pl

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ kub/ amac/

Źródło: Centrum Prasowe PAP