Konferencja „Media Przyszłości”: jesteśmy w trakcie rewolucji w sferze informacji

Konferencja „Media Przyszłości”: jesteśmy w trakcie rewolucji w sferze informacji

Zdaniem Łukasza Króla z Kolegium Europejskiego w Natolinie, wraz z zachodzącymi obecnie rewolucyjnymi zmianami w świecie mediów i w dostępie do informacji, następuje także zmiana w systemie demokracji, podobnie jak to miało miejsce 500 lat temu, gdy wynaleziono druk. „Żyjemy w kapitalizmie algorytmowym, w którym kapitał wpływa na strukturę informacji. Struktura mediów społecznościowych została stworzona dla kapitału – mówił Łukasz Król. – Nie do końca wiemy, w jakim kierunku to nas zaprowadzi” – dodał.

Nick Wrenn, który w Facebooku odpowiada za partnerstwo z mediami w regionie EMEA, przyznawał, że Facebook stoi przed wieloma wyzwaniami, związanymi przede wszystkim z dostępem do rzetelnych i prawdziwych informacji.

„Nie byłoby mnie tutaj, gdybym nie myślał, że są perspektywy na przyszłość dla wszystkich rodzajów organizacji informacyjnych – powiedział Wrenn. – Ludzie potrzebują wysokiej jakości dziennikarstwa, które pozwoli im zrozumieć kontekst i przedstawi wiele różnych punktów widzenia. To pozwoli im zrozumieć problemy, przed którymi obecnie stają społeczeństwa na całym świecie. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, przed którymi stajemy i bierzemy za nie odpowiedzialność” – dodał.

Jako przykład działań podejmowanych obecnie przez Facebooka, Wrenn wskazał realizowaną we współpracy z PAP kampanię informacyjną, mającą na celu uświadomienie internautom, jak najłatwiej zidentyfikować nieprawdziwe informacje. Według niego, problem „false newsów” dotyczy całego sektora mediów i Facebook chce go przezwyciężyć właśnie dzięki bliskiej współpracy „z agencjami prasowymi, organizacjami zajmującymi się weryfikowaniem faktów, z ośrodkami akademickimi i firmami technologicznymi”.

Istotnym tematem konferencji „Media Przyszłości” była również kwestia korzystania z dużych zbiorów danych. Dr Wiesław Cetera z Uniwersytetu Warszawskiego prezentował badania nad identyfikacją i przewidywaniem procesów gospodarczych za pomocą analizy Big Data. Wspomniał też, że naukowcy z Katedry Technologii Informacyjnych Mediów na UW na podstawie analizy dostępnych w internecie danych byli w stanie przewidzieć dokładnie wynik wyborów prezydenckich w Polsce w 2015 roku.

„Na ogół rozmiar Big Data kończy się tam, gdzie kończą się zasoby pamięci sprzętu. Tych danych jest bardzo dużo i są to dane nieustrukturyzowane. Czasami nie wiemy nawet, czego szukamy, czasem szukamy jakichś anomalii w szeregach czasowych. To jak poszukiwanie grama rudy polonu w olbrzymiej ilości rudy uranu. Maria Curie-Skłodowska przerzuciła wiele ton, by coś znaleźć” – mówił dr Cetera.

Marcin Kleina z Wolters Kluwer Polska mówił o znaczeniu sztucznej inteligencji w biznesie. Podkreślił, że działanie coraz doskonalszych wyszukiwarek oraz programów analitycznych w przyszłości ułatwi pracę dziennikarzom, prawnikom czy lekarzom. „Jest presja na produktywność i na lepsze wyniki w coraz bardziej skomplikowanym systemie, w którym zwiększa się ilość informacji czy następują szybkie zmiany regulacyjne i legislacyjne. Rozwija się jednocześnie technologia, przyspiesza postęp w analizie Big Data oraz AI, Analytics. Dlatego branże, które w technologie nie wejdą, ryzykują wypadniecie z rynku” – mówił Kleina.

Przypomniał też, że na rynku wydawniczym nastąpiła ogromna zmiana. „Wydawnictwo papierowe obecnie to poniżej 20% biznesu. 20 lat temu papier stanowił większość przychodów” – powiedział, wskazując na doświadczenia Wolters Kluwer.

W ocenie Piotra Krauschara, Chief Consultant Digital CEO, obecnie na świecie to już nie ropa jest największą wartością. Taką wartość stanowią dane – od użytkowników, zbierane z naszych telefonów, z dużych serwisów internetowych, a nawet z systemów informatycznych w samochodach.

„Ważne są dane i kontekst, w jakim z tych danych korzystamy, sposób konsumpcji użytkowników. Dziś treści, które tworzą media, w większości powstają z danych zebranych od specjalistów-marketerów – tłumaczył. – Z jednej strony dziennikarze będą robić to, co robią, ale z drugiej – będą to robić z wykorzystaniem pracy data scientists, czyli analityków wskazujących najbardziej poszukiwane tematy czy formaty informacji”.

O wykorzystaniu Big Data i inteligentnej analizy danych w VOD TVP (wideo na życzenie) mówił Grzegorz Zajączkowski (Ministerstwo Cyfryzacji, TVP). Jak podkreślił, w grudniu 2012 r. wdrożono monitoring danych, który pozwala dostosowywać ofertę do potrzeb widzów. Według Zajączkowskiego, pomiar następuje w dwóch obszarach: zarówno klasycznej analityki stron internetowych, jak i danych strumienia wideo. Dodatkowo wdrażane są nowe funkcjonalności, m.in. analiza sieci społecznościowych.

Z kolei Paweł Laskowski, prezes zarządu PBI, podkreślał znaczenie badań w internecie dla tworzenia bardziej trafnych treści reklamowych. Jak zaznaczył, badania pokazują, że rynek reklamy przesuwa się z telewizji właśnie do przestrzeni wirtualnej. Dane za I kwartał 2018 roku wykazały ponad 16-procentowy wzrost wydatków na reklamę on-line rok do roku.

Wiceminister kultury Paweł Lewandowski podkreślił, że organizując konferencję o przyszłości mediów, PAP bierze na siebie niełatwą rolę lidera debaty o wyzwaniach, które czekają cały rynek.

Jak zaznaczył, to „dowód niezwykłej i coraz rzadziej spotykanej odpowiedzialności środowiskowej wychodzącej poza partykularne interesy”. „To również dowód na to, że w agencji nie brakuje ludzi ze śmiałym, wizjonerskim podejściem do mediów, którzy chcą i potrafią reprezentować PAP w nowoczesnym systemie medialnym” – powiedział Lewandowski.

Podczas konferencji odczytano też list marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego. “Dziękuję za pielęgnowanie dawnej tradycji oraz rzetelne i fachowe informacje. Życzę powodzenia w realizacji dalszych zamierzeń” – napisał marszałek Sejmu w liście gratulacyjnym z okazji 100-lecia agencji.

Projekt zrealizowany został w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości.

Patronat Narodowy Prezydenta RP Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości.

Patronat Honorowy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partner Strategiczny: PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.

Partnerzy: Zamek Królewski w Warszawie, PKN Orlen, Poczta Polska, Facebook.

Patroni Medialni: Polskie Radio, Telewizja Polska.

Źródło: Centrum Prasowe PAP