MI: Cała trasa S8 Warszawa – Białystok w najbliższych dniach zostanie oddana do ruchu (komunikat)

– MI informuje:

Dobiegają końca przygotowania do udostępnienia kierowcom ostatniego odcinka drogi ekspresowej S8, łączącej Warszawę i Białystok. W najbliższych dniach przekazany do ruchu zostanie główny ciąg na trasie Wyszków – Poręba o długości 13 km. Zapowiedzieli to podczas konferencji prasowej w Wyszkowie premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Już niebawem dwa piękne polskie miasta, Warszawa i Białystok, zostaną połączone drogą ekspresową o długości blisko 180 km – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

– W najbliższych dniach, mam nadzieję, że w piątek 19 października, dwie jezdnie drogi ekspresowej S8 połączą Warszawę i Białystok. To historyczna chwila. Udostępnienie kierowcom ostatniego, 13-kilometrowego odcinka od Wyszkowa do węzła Poręba, domyka całą wybudowaną drogę ekspresową pomiędzy stolicą Polski a stolicą województwa. To zaś pozwoli połączyć Białystok z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce i Europie – powiedział minister infrastruktury A. Adamczyk.

Podczas konferencji premier Mateusz Morawiecki wspomniał też o przygotowanym przez obecny rząd programie rozwoju dróg samorządowych.

– Budowane przez nas drogi ekspresowe są dużym osiągnięciem cywilizacyjnym, ale do podniesienia standardu życia mieszkańców konieczne są także drogi lokalne, umożliwiające dojazd do głównych tras. Fundusz Dróg Samorządowych, którego wartość tylko w przyszłym roku wynosi ponad 6 mld zł, będzie powodował skok cywilizacyjny, poprawę komunikacji i podnoszenie jakości życia mieszkańców. Przy realizacji tych inwestycji chcemy ściśle współpracować z samorządami – dodał premier.

Przez ostatnie 3 lata oddano do użytkowania przeszło 98 km nowo wybudowanych odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Warszawą a Białymstokiem o wartości robót przekraczającej 3 mld zł. Razem z wcześniej wybudowanymi fragmentami S8 daje to prawie 180 km bezpiecznego połączenia drogowego pomiędzy oboma miastami – dwie jezdnie, pasy rozdzielające, pasy awaryjne, ogrodzenie zapobiegające wtargnięciu zwierząt, urządzenia ochrony środowiska. Dla kierowców oznacza to znaczną poprawę komfortu podróżowania i oszczędność czasu, dla mieszkańców miejscowości, przez które przebiegała DK8 – poprawę bezpieczeństwa i likwidację utrudnień związanych z uciążliwym ruchem tranzytowym.

Budowa S8 na odcinku Wyszków – Poręba polegała na rozbudowie drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej. Gruntownie przebudowano istniejącą jezdnię, a po jej wschodniej stronie dobudowano drugą. Wzdłuż trasy głównej zbudowano również drogi serwisowe. W ramach zadania wybudowano:

– trzy węzły drogowe: Trzcianka, Knurowiec i Poręba,

– osiem obiektów inżynierskich przewidzianych dla ruchu pojazdów,

– górne przejście dla zwierząt,

– 19 przepustów stanowiących przejścia dla zwierząt małych,

– 50 km barier energochłonnych,

– ok. 34 km ogrodzenia wzdłuż trasy,

– 832 m ekranów przeciwhałasowych,

– ok. 1,1 mln m3 nasypów.

Odcinek ten, podobnie jak sąsiedni fragment od węzła Poręba do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej, ma nawierzchnię z betonu cementowego (w sumie 29 km trasy o nawierzchni betonowej). Na pozostałej części S8 pomiędzy Warszawą a Białymstokiem kierowcy pojadą po nawierzchni bitumicznej.

Budowa S8 na odcinku Wyszków – Poręba uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych (POIŚ 2014-2020) jako część projektu obejmującego wszystkie mazowieckie odcinki tej trasy od Wyszkowa do granicy województwa (38,5 km). Wsparcie unijne to 662,8 mln zł.

Odcinek S8 Wyszków – Poręba to fragment międzynarodowej drogi E67 i trasy Via Baltica łączącej Polskę z państwami bałtyckimi. W ubiegłym tygodniu została podpisana umowa na realizację ostatniego odcinka trasy Via Baltica. Odcinek S61 Łomża Zachód – Kolno, stanowiący fragment obwodnicy Łomży, zostanie udostępniony kierowcom pod koniec 2021 r.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Załączniki do komunikatów są dostępne za pośrednictwem nowej Platformy Serwisowej PAP: serwis.pap.com.pl Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ nmk/

Źródło: Centrum Prasowe PAP