Eksperci: nowe prawo warstwowe uwolni potencjał nieruchomości należących do kolei

Otwierając dyskusję Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A. powiedział, że grunty kolejowe należą do najatrakcyjniejszych nieruchomości nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. „Nieruchomości te to często ostatnie wolne przestrzenie, jakie zostały w centrach miast. Nie ma dziś lepszych terenów inwestycyjnych” – przekonywał Golubiewski. Przyznał jednak, że mimo swojego potencjału inwestowanie na nich nie jest łatwe.

Wiceprezes zapewnił jednak, że jednym ze strategicznych celów spółki PKP S.A. jest czerpanie stałych korzyści z posiadanego majątku. Zwrócił uwagę, że obecnie większość nieruchomości biurowych, jakie powstają w Polsce jest wykupywanych przez różnego rodzaju zagraniczne fundusze emerytalne. „Powinniśmy zarabiać na swoim majątku. Czerpanie długoletnich korzyści z tego tytułu to przejaw strategicznego działania” – mówił Golubiewski.

Jako przykład takich działań podał włączenie się PKP do programu „Mieszkanie Plus”. „Jesteśmy absolutnie strategicznym partnerem programu, bo ok. 1/4 wszystkich mieszkań ma powstać na terenach kolejowych. Dla nas to też szansa na skomercjalizowanie terenów, na których np. nie do końca mogą powstać biurowce. PKP wchodzi do tego typu projektów na warunkach komercyjnych. Z udziału w programie będziemy czerpać wymierne korzyści” – podkreślał Golubiewski.

Również Mateusz Mroz, członek zarządu Xcity Investment zwrócił uwagę, że kolej powinna jak najszybciej zacząć zarabiać na swoich nieruchomościach. „Są podmioty, które bardzo chętnie chciałyby wejść w inwestycje nad infrastrukturą kolejową. Często chcą mieć jedynie zagwarantowane, że przez 15-20 lat będą mogły czerpać zyski z tego, co wybudują. Potem są gotowe oddać taką nieruchomość. Po prostu trzeba zacząć korzystać z tych terenów, nie tylko czekać na to, co kolei będzie zbędne” – apelował Mroz.

Przyznał jednak, że jednym z czynników hamujących inwestowanie na nieruchomościach kolejowych jest brak prawa warstwowego.

Z kolei mec. Krzysztof Wąsowski ocenił, że brak takich przepisów wręcz komplikuje biznes, szczególnie teraz w kontekście zmian w użytkowaniu wieczystym. Wyjaśnił, że zmiany w tym zakresie to „rewolucja w tzw. ograniczonych prawach rzeczowych, czyli takich, które dotyczą własności, ale nie pozbawiają tej własności właściciela”. Według niego prawo warstwowe, jako pewien nowy sposób regulacji ograniczonych praw rzeczowych, umożliwiające korzystanie z nieruchomości innym podmiotom niż właściciel, może ułatwić inwestowanie na takich terenach.

„To instrument, który pozwoli gminom, Skarbowi Państwa czy państwowym jednostkom organizacyjnym, które są właścicielami nieruchomości na poważne negocjacje z inwestorami i poważne korzystanie z majątku” – stwierdził mec. Wąsowski.

Bogdan Rzońca, przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury przypomniał, że prace nad prawem warstwowym były w przeszłości prowadzone, ale w 2011 zostały przerwane. „Pora, by wrócić do tego. Jeśli są tam dobre rozwiązania, to dlaczego by ich nie kontynuować” – zadeklarował poseł.

W I Kongresie Rozwoju Kolei wzięło udział kilkuset osób, w tym przedstawiciele rządu, władze spółek kolejowych, liderzy opinii publicznej oraz przedstawiciele świata nauki i władz samorządowych. Inauguracyjną edycję Kongresu, która odbywała się pod hasłem „Przyszłość i Perspektywy” zorganizowały wspólnie PKP S.A., PKP Cargo, PKP Intercity oraz PKP Polskie Linie Kolejowe.

Źródło: Centrum Prasowe PAP http://centrumprasowe.pap.pl